الفرق بين الوان الهارد ديسك ويسترن ديجيتال والمناسب لك

ستعرف فى هذا المقال الفرق بين ألوان الهارد ديسك ويسترن ديجيتال Western Digital، وانت ستختار المناسب لجهاز الكمبيوتر الخاص بك، وميضحكش عليك التاجر ويديلك الردئ، الفرق بين الهارد HDD الأزرق و الاخضر و الاحمر و البنفسجي و الاسود و الذهبي.

كلنا بنشترى هارد لجهازك الكمبيوتر او جهاز كمبيوتر صاحبك، ولكن لما بنشترى بناخد الهارد ومبنركزش على اللون اللى على الهارد ودا اهم حاجة وكلنا معندناش الملاحظة دي، خلينا نعرف مزايا وعيوب كل لون هارد ويسترن ديجيتال موجود ببساطة شديدة واختيار المناسب لك.

الفرق بين الوان الهارد ديسك ويسترن ديجيتال Western Digital ومميزات وعيوب

الفرق بين الوان الهارد ديسك ويسترن ديجيتال ومميزات وعيوب واختيار المناسب ؟

سنشرح الوان هارد ديسك ويسترن ديجيتال، وهل كل لون مخصص لعمل او لاستخدام معين؟، هل يوجد مميزات وعيوب لكل لون هارد؟، ما هو الهارد البيربل؟، ما هو افضل هارد ديسك داخلي؟، الفرق بين هارد الكمبيوتر وهارد الكاميرات؟، سنعرف كل هذا من خلال قرائتك للموضوع.

هارد ويسترن ديجيتال الاخضر WD GREEN HDD

هارد ويسترن ديجيتال الاخضر WD GREEN HDD

اذا وجدت هذا الهارد امامك فلا تفكر في شراءه ولا تنظر له حتي لو وجدته ببلاش، لان الهارد الاخضر مخصص فقط لشئ معين، وهو للملفات والاشياء المهمة التي تقلق عليها من تخزينها علي فلاشة او هارد من التلف.

فيصبح الفائدة من الهارد الاخضر هو امكانية تخزين ما تريد من ملفات وبيانات مهمة فقط وليس التشغيل الدائم، وترك الهارد بدون تشغيل، ويعمل الهارد ديسك الاخضر من 4 الى 8 ساعات فى اليوم وعمره قصير.

الهارد ديسك ويسترن ديجيتال الاخضر الاضعف في الاداء من بين جميع الهارد الاخري، بجانب ايضا انه لا يتم صنعه حاليا وتوقف انتاجه، بالاضافة الي المستخدمين لا يريدون مثل هذا النوع في اجهزة الكمبيوتر الشخصية.

هارد ويسترن ديجيتال الازرق WD BLUE HDD

هارد ويسترن ديجيتال الازرق WD BLUE HDD

من اكثر الانواع المنتشرة في الاسواق وفي اجهزة الكمبيوتر او اللاب توب، وبالنسبة للاداء والسرعة والعمر الافتراضي فهو افضل بكثير من الهارد ديسك الاخضر المخصص للتخزين والعمل لوقت قصير فقط.

الهارد ديسك الازرق مخصص لتخزين عليه كل ما تريد كباقي انواع الهارد الاخري، ويعمل الهارد 20 ساعة من 24 ساعة، لذلك يستخدم للكمبيوتر واللاب توب وكل شئ يحتاج تخزين يعمل في حدود 20 ساعة بدون توقف.

ولكن الهارد الازرق لا يستخدم في اجهزة DVR لتخزين تسجيل الكاميرا، ويجب الاستعانة بالهارد البيربل او البنفسجي والذي سنتكلم عنه لاحقا ولماذا؟، ونأتي الان لنوع افضل من الهارد الازرق وهو الهارد الاسود.

هارد ويسترن ديجيتال الاسود WD BLACK HDD

هارد ويسترن ديجيتال الاسود WD BLACK HDD

الهارد ديسك الاسود هو رقم واحد فى كل شئ، اسرع هارد ديسك من الانواع الفائتة، ويقدم اداء عالي وعمره الافتراضي اطول، هارد ديسك مخصص للشركات التى تستخدم جهاز الكمبيوتر 24 ساعة في 24 ساعة، هارد يعمل بدون فصل حتي اسبوع عمل عليه.

الهارد مخصص لذلك، ولكن هل يمكن استخدامه لجهازك فى البيت؟ والاجابة هي بالتأكيد نعم ورائع جدا مقارنةً باستخدامك عليه عن الشركات التى تستخدمه دائماً ولفترات طويله، وعمره الافتراضي اطول، وهتبقى حاجة بنقول عليها هتعيش معاك عُمر.

ويمكن استخدامه ايضا لكاميرات المراقبة، ولكن الافضل الهارد البنفسجي لاحتمالية التلف فيما بعد، واجعل كل هارد ديسك علي حسب استخدامه، واحذر من تلف الهارد من خلال خبطه لعدة مرات وهذا احد اسباب تلف الهارد.

هارد ويسترن ديجيتال البنفسجي WD PURPLE HDD

هارد ويسترن ديجيتال البنفسجي WD PURPLE HDD

يمكن اختصار الكلام في هذا النوع انه مخصص للمراقبة والكاميرات، لقدرة الهارد ديسك البنفسجي علي العمل 24 ساعة في الاسبوع بالكامل بلا توقف، لذلك إن استخدام هذا الهارد للتسجيل وكاميرات المراقبة ممتاز جدا، باعلي كفاءة وسرعة واطول عمر افتراضي.

هارد ويسترن ديجيتال الاحمر WD RED HDD

هارد ويسترن ديجيتال الاحمر WD RED HDD

يستخدم في اشياء النت ورك ويقال عنه هارد ديسك سيرفر Server وهو يركب للاجهزة السيرفر، فما هى اجهزة السيرفر؟، أجهزة السيرفر هى التى نجدها فى السايبر او مكان تجمع اجهزة كمبيوتر او المصانع، فنجد جهاز واحد فقط هو المتحكم فى بقية الاجهزة.

كمثال في سايبر وتحدد لمن في المكان المدة التى ستشغل فيها الجهاز، وتجد صاحب المكان يذهب الي الجهاز الخاص بيه ويحدد الوقت، هذا هو الهارد ديسك السيرفر، وستجد عليه علامة من الامام فى الهارد ديسك دائرة بداخلها جهاز رئيسي ومتصل باجهزة اخرى.

هل يمكن استخدامه لجهازك فى البيت؟، يمكن ولكن لماذا تدفع اموال كثير مقارنةً بالذي يجب عليك استخدامه، بالاضافة الي انك لم تستفيد بامكانياته المخصص لها، ولن تستفيد بالاموال المدفوعه.

هارد ويسترن ديجيتال الذهبي WD GOLD HDD

هارد ويسترن ديجيتال الذهبي WD GOLD HDD

الهارد الذهبي من احدث انواع الهارد المنتجة ولن تجده كثيراً مستخدم، وجاءت تسميته بذلك الاسم لتخصصه في حفظ البيانات المهمة او القيمة او الثمينة، فهو افضل هارد في حفظ البيانات في مراكز البيانات data center.

ومن حيث انك تريده في جهازك فيمكن استخدامه، ولكن ستدفع كثيرا بدون الاستفادة منه، بسبب تخصصه في حفظ البيانات؛ كمراكز البيانات الضخمة والمكونة بالخوادم الضخمة المتصلة بالانترنت بسرعة عالية.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-